Cvičení s kettlebell Vyškov

O kettlebell

Železná koule s madlem

Kettlebell je železná činka ve tvaru koule. V mnoha posilovnách a na internetu můžete vidět i plastové varianty tohoto prastarého cvičebního nástroje, ale vězte, že pro opravdové kettlebell cvičení nejsou příliš ergonomické, a také toho moc nevydrží. Kettlebell se standardně vyrábí ve 4 kg odstupech od 4 do 48 kg. Ve specializovaných gymech však můžete narazit i na bells těží - až 96 kg.

Módní výstřelek? Mnoha staletími prověřená záležitost...

Kettlebell není dnes tak známá jako velká činka nebo jednoručky. Někteří ji propagují jako nejnovější přicházející módní výstřelek. Ale pravdou je, že ve skutečnosti existuje na světě déle než kterýkoli posilovací stroj ve vašem fitku. Za předchůdce kettlebell můžeme považovat tzv. kamenné zámky - kusy hranatého kamenu s uchem - které se používaly ke cvičení už ve staré Číně. Možná proto se zejména do Česka dostalo povědomí o kettlebell především přes bojová umění.

Ale vraťme se ještě o kus zpět. Kettlebell je původně ruská činka, o které existují v Rusku zmínky již 300 let nazpět. Západu ji znovu připomněl Pavel Tsatsouline pocházející z tehdejšího Sovětského svazu (dnes z Běloruska). Ten byl v 80. letech trenérem sovětských speciálních jednotek Spetsnaz a koncem 90. let se stal kettlebell instruktorem ve Spojených státech. Od té doby neustále pracuje na uceleném shrnutí principů silového a kondičního tréninku s použitím kettlebell, velké činky či vlastní váhy.

StrongFirst

Studováním a sledováním úspěšných sportovců a vědeckým výzkumem spolu s kolegy vypiloval jednotlivé cviky tak, aby byly co nejefektivnější. Stejně tak přinesl světu mnoho cvičebních programů, jejichž fungování a přínos prověřily dlouhé řady cvičenců (Simple & Sinister, Rite of Passage). V roce 2012 založil celosvětovou prestižní organizaci StrongFirst, která systematicky vzdělává, fyzicky připravuje a testuje své trenéry. Definuje standardy pro techniku jednotlivých cviků, stejně jako silové a výkonostní standardy, kterých mají cvičenci různých úrovní dosáhnout. StrongFirst šíří světem myšlenku, že "být silný je na prvním místě" - ať chcete být power lifter, vytrvalostní běžec, fotbalista, boxer, MMA zápasník nebo prostě "jen" kvalitně žít, potřebujete v první řadě být silní, abyste mohli cokoli dělat "snadněji" a snížili pravděpodobnost zranění. Pavel Tsatsouline se také nadále zabývá výcvikem amerických tajných služeb nebo armádních jednotek.

Kettlebell v Česku

V Česku kettlebell při své fyzické přípravě používali už na začátku 20. století různí sportovci i strongmani a samozřejmě také známý silák a zápasník Gustav Frištenský. V daším období byla kettlebell pomůcka úzké skupiny sportovců, ale to se začíná v posledních letech měnit.

Zásadní zásluhu za představení a rozšíření kettlebell v ČR bezpochyby nese Pavel Macek, zakladatel (zpočátku jen pražského) gymu KB5, a jeho žena Justýna, která vede čistě dámský gym přezdívaný FuTr (Funkční trénink). Pavel nejdříve vedl pouze školu bojových umění (kung fu - Practical Hung Kyun) a v rámci ní hledal co nejúčinější způsob, jak dostat své žáky (i sebe) do kondice a dlouhodobě se v ní udržet. 

Jednoho dne narazil na knihu Pavla Tsatsoulina o cvičení s vlastní vahou (Naked Warrior) a od ní byl už jen krůček k dalším Tsatsoulinovým knihám o cvičení s kettlell. Po spoustě práce, studování a cvičení se Pavel s Justýnou stali prvními SFG1 instruktory u nás (1. stupeň instruktorského StrongFirst kettlebell certifikátu). V dalších letech absolvovali i SFG2 a připravili několik svých žáků, kteří striktní tenchnické i náročné fyzické požadavky pro získání tohoto certifikátu splnili taktéž. Úspěchy české KB5 zaujaly i samotného zakldatele StrongFirst Pavla Tsatsoulina, který udělil Pavlovi Mackovi titul nejprve SFG Team Leader a následně Senior SFG. A také možnost zastupovat organizaci StrongFirst v ČR (www.strongfirst.cz). Máme tedy ve StrongFirst svého zástupce, který vyučuje a přednáší po celém světě, a také dokáže přilákat světové kapacity z oblasti silového a kondičního tréninku do Česka.

Já s Pavlem a Justýnou Mackovými na KB5 campu 2016

Pro koho je cvičení s kettlebell vhodné?

Pro každého! Ne, vážně - s kettlebell cvičíme cviky, které zapojují celé tělo, trénujeme pohyby a tělo jako celek tak, aby se zbavilo svých slabých článků v podobě malé síly, špatné mobility nebo slabé kondice. Díky unikátním cvikům cvičených se správnou (!) technikou bude kettlebell extrémně prospěšná jak pro člověka s bolavými zády a nulovou kondicí, tak pro příslušníka armády, hasičů nebo vrcholového sportovce. A přitom v zásadě můžou obě dvě skupiny cvičit ty stejné cviky - pouze s rozdílnou váhou a na rozdílné úrovni. S jednou kettlebell a znalostí těch správných cviků a techniky máte vždy u sebe extrémně účinnou přenosnou posilovnu. Ke cvičení není potřeba ani mnoho místa. Můžete se tak postarat o své tělo kdekoli - ve fitku, doma v ložnici nebo na dovolené. 

Řekli o kettlebell

„S kettlebell ve svojí ložnici se můžu připravit na nároďák“.
Dan John, trenér

„Čím více cvičím s kettlebells, tím více uvažuji o tom, že se vykašlu na ostatní formy tréninku. Cvičební jednotky trénují všechno zároveň. Sílu, rychlost, vytrvalost…"
Rob Lawrence

A co na to lékaři?

Přečtětte si např., co píše o prospěšnosti kettlebell MUDr. Zbyněk Mlčoch?

Další odkazy na zkušenosti s cvičením s kettlebell naleznete v sekci DALŠÍ informace na stránce Cvičení a cviky.

---

 

Zdar a sílu!

ZP

Ve fitku nebo v ložnici pod postelí? Moje domácí sada 16, 24, 24. 32  a 40 kg.
Vystačíte si ale v pohodě s jednou nebo dvěma kettlebell.

 

Kettlebell je 300 let prověřená unikátní činka - přenosná posilovna pro každého bez rozdílu pohlaví, věku a aktuální sportovní a kondiční úrovně. Pomůže opravit záda člověku, který celý den jen sedí, dostane do kondice nesportovce, pomůže předcházet zraněním a stejně tak pomůže se zlepšit a zesílit vrcholovým sportovcům a power lifterům. Udržuje v top kondici příslušníky armády, bezpečnostních složek i hasičů. Vyková postavu bojovníka. Cvičit s ní můžete v posilovně, venku i v ložnici. Kettlebell v kombinaci s unikátními cviky, ke kterým je stvořená, zlepší každému sílu, mobilitu, výbušnou sílu i vytrvalost. Tím i zrychlí metabolizmus a dá postavě přirozený tvar.

Odkazy:
strongfirst.com
strongfirst.cz
kb5.cz
funkcnitrenink.cz
Diskuzní fórum
kb5.cz/forum/



O autorovi
Zbyněk Petr, ač programátor a do 20 let příliš nesportující, mezi 20. a 30. rokem jsem se snažil se sebou něco dělat, protože mi došlo, že jinak to nepůjde. Úspěšná léta strávená v posilovně s přibývajícími pracovními (a jinými) povinnostmi vystřídalo domácí cvičení s vlastní váhou, běhání, pokusy s jógou, intervalovými a kruhovými tréniky, tabatou, power plate. Výsledky proměnlivé, zranění apod. Ve 30 letech jsem objevil kettlebell a KB5, začal studovat a cvičit a poslední 4 roky můj trénink z 90 % pokrývá výhradně cvičení s kettlebell - to mi nahradilo běhání, posilovnu i jógu v unikátním balíčku all-in-one. I při nedostatku času zvládnu trénovat 4x v týdnu a jsem teď v kondici jako nikdy předtím. Rád čtu všechno, co se o cvičení s kettlebell objeví, navštěvuju semináře atd. Ač to zní jako z reklamy, nejsem placen nikým :-) S kettlebell mám za sebou více než 850 tréninků. Absolvované semináře Simple&Sinister,
Rite Of Pasage (ROP) pro pokročilé,
KB5 Camp pro pokročilé 2016, Dechová cvičení pro zdraví, sílu a kondici, Wim How Method - otužování, dechové cvičení, nastavení mysli
Kromě cvičení s kettlebell praktikuju metodu Wima Hofa skládající se z otužování, dechových cvičení a soustředění. (wimhof.cz)

Kontakt

Máte zájem se dovědět o cvičení s kettlebell více a nevíte, kde začít? Klidně napište.
Zbyněk Petr
E-mail: kettlebell@ivyskov.cz
Tyto stránky využívají soubory cookie.